Новини

Все за Гамлетом: віртуальні технології змінили театр

Цю статтю хотілося б присвятити технологіям сучасності у театральному мистецтві. Багато де, навіть у нашому місті, технології витіснили матеріальний світ та навіть такий банальний приклад, як оплата проїзду за допомогою смартфону, говорить про те, що віртуальний світ вже закоренився у нашому суспільстві.

Мистецтво, як невід’ємна частина нашого існування, теж насичується віртуальним форматом та глядачу вже доступні такі цікавинки, як відеомаппінг, цифрові декорації, віртуальна реальність і відстеження рухів за допомогою інфрачервоних датчиків. Всі ці інновації поступово входять в театральний світ і нерідко породжують нові жанри.
Найяскравіший приклад тому - видатна німецько-швейцарська група Rimini Protokoll, відома своїми «документальними спектаклями». В її постановках на стику інтерактивного театру та перфомансу широко використовуються технології доповненої реальності для повного занурення глядача в дійство. Втім, не обов'язково звертатися до зірок світової величини, є і менш масштабні приклади - такі як експериментальний французький театр AdrienM зі спектаклем Cinematique, повністю заснованому на відеомаппінгу і AR-технологіях.

театр AdrienM, спектакль "Cinematique"

В останні роки цифрові декорації все частіше замінюють громіздкий реквізит, відкриваючи безмежні можливості для експериментів. Наприклад, в постановці «Русалка» за задумом Тимофія Кулябіна прозоре вікно лікарняної палати перетворювалося в екран, на який проектувалося зображення артистки. Технічні фахівці реалізували таке рішення за допомогою так званого «розумного скла», що змінює ступінь прозорості, і всього одного лазерного проектора Epson EB-L1505UH з ультракороткофокусним об'єктивом.

спектакль "Русалка", реж. Тимофій Кулябін

Мультимедіа-обладнання дозволяє не тільки швидко змінити декорації, а й підкреслити ті моменти, які зазвичай вислизали від уваги глядачів. Так, у виставі Second I на заднику крупним планом можна побачити руки, очі - найвиразніші нюанси, здатні дати новий погляд на спектакль в цілому.

Маріїнський театр, балет "Second I"

А в останніх, вкрай мінімалістичних постановках Костянтина Богомолова, величезні проекції вирішують питання не тільки декорацій, а й способу існування акторів на сцені. Завдяки великим планам і делікатної мікрофонів виконавцям не потрібно форсувати голос - кричати (чого, до слова, просив уникати ще Гамлет), не потрібно яскравого гриму, відчайдушною міміки і жестикуляції для вираження почуттів.

Максимальний відгук нові технології знаходять, як і слід було очікувати, у молодих режисерів. У минулому році в був вперше показаний повноцінний VR-спектакль Данили Чащина «У пошуках автора». Експериментальна постановка поєднує живу гру акторів і віртуальну реальність, в яку глядач потрапляє, надягаючи VR-окуляри. Причому «віртуальне дійство» починається ще до вистави - вже в фойє глядачів зустрічають плоскі фігури персонажів з QR-кодами. Навівши камеру смартфона, можна дізнатися про особистості персонажа і навіть побачити його сторінки в соцмережах.


VR-спектакль Данили Чащина «У пошуках автора»

Наостанок хочеться зазначити, що технологічний парк багатьох театрів давно потребує оновлення. Але театральне мистецтво, як ніщо інше, відкрито для експериментів і технічні інновації вже поступово стають його частиною.